матеріали

УРОК 24
Тема уроку.
Характерні хімічні властивості металів
Цілі уроку:
ознайомити учнів із загальними хімічними властивостями металів, рядом активності металів; показати взаємозв'язок між хімічними властивостями металів та будовою атомів; розвивати навички складання рівнянь окисно-відновних реакцій і реакцій йонного обміну на прикладі хімічних властивостей металів.
Тип уроку:
засвоєння нових знань.
Форми роботи:
фронтальна робота, робота з дидактичною схемою, лабора­торна робота.
Обладнання:
періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів.
Демонстрація 2.
Горіння магнію.
Лабораторний дослід 1.
Порівняння хімічної активності металів.
Лабораторний дослід 2.
Взаємодія металів з розчинами кислот.
ХІД УРОКУ
I.            Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання, мотивація навчальної діяльності
Хімічний калейдоскоп
Назвіть:
     Найтвердіший метал — Сг.
     Метал з найвищою електропровідністю — Ag.
     Найважчий метал — Os.
     Найм'якіший — Na.
     Найактивніший у періодичній системі — Fr.
     Найпластичніший — Аu.
     Найлегший — Li.
     Найбільш легкоплавкий — Hg.
     Найбільш тугоплавкий — W.
     Найпоширеніший у природі — Аl.
III. Вивчення нового матеріалу
1.               Проведення експерименту
Демонстрація 1. Взаємодія натрію з водою
У три кристалізатори з водою під витяжкою акуратно занурюємо: у перший — шматочок заліза, у другий — шматочок кальцію, у третій — шматочок натрію. Що спостерігаємо? Чому метали поводяться по-різному?
Висновок: метали мають різну хімічну активність. Звертаємося до ряду активності металів М. М. Бекетова.
2.               Порівняння хімічної активності металів
З допомогою ряду активності металів можна визначити хімічні властивості металів.
1) Найбільш енергійно метали реагують з неметалами:
а) з галогенами: 2Fe + 3Cl2 = 2FeCl3
б) із сіркою: Fe + S = FeS
в) з киснем метали реагують відповідно до активності.
Умовно розіб'ємо ряд активності металів на чотири частини:
Ls R Ca Na Mg
Al Zn Fe Sn Pb
H Cu Hg
Ag Pt Au
Метали, що знаходяться в ряду активності до Аl, швидко й мимовільно окиснюються киснем:
2Са + O2 = 2СаО
Метали від Аl до Н окиснюються повільно або в разі нагрівання:
2Zn + O2=2ZnO
Метали від Н до Pt окиснюються за високої температури:
2Cu + O2=2CuO
Такі метали, як платина й золото, не окиснюються киснем повітря.
Завдання 1. Троє учнів біля дошки записують ОВР, указують окисник і від­новник.
2) 3 водою метали також реагують неоднаково.
Метали, що знаходяться в ряду активності до А1, активно реагують з водою без нагрівання:
2Na + 2Н2O = 2NaOH + Н2
Метали до Н реагують з водою в разі нагрівання:
Zn + H2O = ZnO + H2
Метали, розташовані в ряду активності після водню, з водою не реагують.
Завдання 2. Двоє учнів біля дошки записують ОВР, указують окисник і від­новник.
3) Лабораторний дослід 2. Взаємодія металів з розчинами кислот
Взаємодія металів з кислотами також протікає відповідно до їх положення
в ряді активності металів.
Згадаємо закономірності взаємодії металів з кислотами.
Проведемо експеримент.
У чотири пробірки з розчином хлоридної кислоти занурюємо гранули міді, цинку, магнію й алюмінію.
Завдання 3. Запишіть рівняння ОВР, укажіть окисник і відновник.
Запишіть рівняння реакцій у йонно-молекулярній формі.
Zn° + 2Н+Сl- = Zn+2C12- + Н2°
Різниця в активності дозволяє одним металам витісняти інші з розчинів їх солей.
Лабораторний дослід 1. Порівняння активності металів
У першу пробірку наливаємо 2 мл розчину купрум(ІІ) хлориду й опускаємо гранулу цинку; у другу пробірку наливаємо 1 мл цинк хлориду й опускаємо гра­нулу міді; у третю — розчин купрум(ІІ) хлориду й гранулу магнію; у четверту — розчин цинк хлориду й магній; у п'яту — розчин магній хлориду й цинк.
•  Що спостерігаємо? (Учні записують рівняння окисно-відновних реакцій, що про­
тікають, указують окисник і відновник; записують скорочене йоннерівняння.)
Cu2+Cl2 + Zn° = Zn+2C12 + Cu°
Висновок: ці метали можна розташувати в ряд за зниженням їх активності: Mg, Zn, Cu.
IV. Узагальнення й систематизація
1. Розглядаємо схему хімічних властивостей металів та її зв'язок з рядом ак­тивності, пропонуємо учням зробити узагальнюючий висновок про хімічні властивості металів:
     У реакціях метали проявляють відновні властивості.
     Активність металу можна оцінити за його положенням у ряду активності.
     Застосування металу визначається як його фізичними, так і хімічними властивостями.
2. Робота в групах
Групові завдання (див. додаток до уроку 24 на с 50)
V.   Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання.
Групи обмінюються схемами-завданнями для виконання вдома.


Комментариев нет:

Отправить комментарий